Legea nr. 571/2004 privind
protectia personalului
din autoritatile publice,
institutiile publice
si din alte unitati
care semnaleaza incalcari ale
legii
(publicata in Monitorul Oficial
nr. 1214 din 17 decembrie 2004)
|
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza unele masuri
privind protectia persoanelor care au reclamat sau au sesizat incalcari ale
legii in cadrul autoritatilor publice, institutiilor publice si al altor unitati, savarsite de catre persoane cu functii de conducere sau de executie din
autoritatile, institutiile publice si din celelalte unitati bugetare
prevazute la art.2.
Art. 2.
(1) Dispozitiile prezentei legi se aplica
autoritatilor si institutiilor publice din cadrul administratiei publice
centrale, administratiei publice locale, aparatului Parlamentului, aparatului
de lucru al Administratiei Prezidentiale, aparatului de lucru al Guvernului,
autoritatilor administrative autonome, institutiilor publice de cultura,
educatie, sanatate si asistenta sociala, companiilor nationale, regiilor
autonome de interes national si local, precum si societatilor nationale cu
capital de stat.
(2) Prezenta lege se aplica si persoanelor numite in consilii stiintifice si consultative, comisii de specialitate si alte organe colegiale organizate in structura sau pe langa autoritatile sau institutiile publice. Art. 3.
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile
de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) avertizare in interes public inseamna sesizarea facuta cu buna-credinta cu privire la orice fapta care presupune o incalcare a legii, a deontologiei profesionale sau a principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii, economicitatii si transparentei;
b) avertizor inseamna persoana care
face o sesizare potrivit lit.a) si care este incadrata in una din
autoritatile publice, institutiile publice sau celelalte unitati prevazute la
art.2;
c) comisie de disciplina
inseamna orice organ insarcinat cu atributii de cercetare disciplinara, prevazut de
lege sau de regulamentele de organizare si functionare a autoritatilor
publice, institutiilor publice sau a celorlalte unitati prevazute la art.2.
CAPITOLUL II
Principii generale
Art. 4.
Principiile care guverneaza protectia avertizarii
in interes public sunt urmatoarele:
a) principiul legalitatii, conform
caruia autoritatile publice, institutiile publice si celelalte unitati
prevazute la art.2 au obligatia de a respecta drepturile si libertatile
cetatenilor, normele procedurale, libera concurenta si tratamentul egal
acordat beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
b) principiul suprematiei interesului
public, conform caruia, in
intelesul prezentei legi, ordinea de drept, integritatea, impartialitatea si
eficienta autoritatilor publice si institutiilor publice, precum si a
celorlalte unitati prevazute la art.2 sunt ocrotite si promovate de lege;
c) principiul responsabilitatii, conform caruia orice persoana care semnaleaza
incalcari ale legii este datoare sa sustina reclamatia cu date sau indicii
privind fapta savarsita;
d) principiul nesanctionarii abuzive, conform
caruia nu pot fi sanctionate persoanele care reclama sau sesizeaza incalcari
ale legii, direct sau indirect, prin aplicarea unei sanctiuni inechitabile si
mai severe pentru alte abateri disciplinare. In cazul avertizarii in interes public, nu sunt aplicabile normele
deontologice sau profesionale de natura sa impiedice avertizarea in interes
public;
e) principiul bunei administrari, conform caruia autoritatile publice, institutiile
publice si celelalte unitati prevazute la art.2 sunt datoare sa isi
desfasoare activitatea in realizarea interesului general, cu un grad ridicat
de profesionalism, in conditii de eficienta, eficacitate si economicitate a
folosirii resurselor;
f) principiul bunei conduite, conform caruia este ocrotit si incurajat actul de
avertizare in interes
public cu privire la aspectele de integritate
publica si buna administrare, cu scopul de a spori capacitatea administrativa
si prestigiul autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte
unitati prevazute la art.2;
g) principiul echilibrului, conform caruia nici o persoana nu se poate
prevala de prevederile prezentei legi pentru a diminua sanctiunea
administrativa sau disciplinara pentru o fapta a sa mai grava;
h) principiul bunei credinte, conform caruia este ocrotita
persoana incadrata intr-o autoritate publica, institutie publica sau alta
unitate bugetara din cele prevazute la art.2 care a facut o sesizare,
convinsa fiind de realitatea starii de fapt sau ca fapta constituie o
incalcare a legii.
CAPITOLUL III
Avertizarea privind fapte de incalcare a legii
Art. 5.
Semnalarea
unor fapte de incalcare a legii de catre persoanele prevazute la art.1 si
art.2, prevazute de lege ca fiind abateri disciplinare, contraventii sau
infractiuni, constituie avertizare in interes public si priveste:
a) infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de
coruptie, infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie, infractiunile de fals si infractiunile de serviciu sau in
legatura cu serviciul;
b) infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
c) practici sau tratamente
preferentiale ori discriminatorii in exercitarea atributiilor unitatilor
prevazute la art.2;
d) incalcarea prevederilor privind
incompatibilitatile si conflictele de interese;
e) folosirea abuziva a resurselor
materiale sau umane;
f) partizanatul politic in exercitarea
prerogativelor postului, cu exceptia persoanelor alese sau numite politic;
g) incalcari ale legii in privinta accesului la informatii si a transparentei decizionale;
h) incalcarea prevederilor legale privind
achizitiile publice si finantarile nerambursabile;
i) incompetenta sau neglijenta in
serviciu;
j) evaluari neobiective ale personalului
in procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare si eliberare din
functie;
k) incalcari ale procedurilor
administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii;
l) emiterea de acte administrative sau de alta natura care servesc interese de grup sau clientelare;
m) administrarea defectuoasa sau
frauduloasa a patrimoniului public si privat al autoritatilor publice,
institutiilor publice si al celorlalte unitati prevazute la art.2;
n) incalcarea altor dispozitii legale,
care impun respectarea principiului bunei administrari si cel al ocrotirii
interesului public.
Art. 6.
Sesizarea
privind incalcarea legii sau a normelor deontologice si profesionale, conform
art.4 lit.h), poate fi facuta, alternativ sau cumulativ:
a) sefului ierarhic al persoanei care a
incalcat prevederile legale,
potrivit art.5;
b) conducatorului autoritatii publice, al institutiei publice sau unitatii bugetare din
care face parte persoana care a incalcat prevederile legale, potrivit art.5,
sau in care se semnaleaza practica ilegala, chiar daca nu se poate identifica
exact faptuitorul;
c) comisiilor de disciplina sau altor organisme similare din cadrul autoritatii publice, institutiei publice sau unitatii prevazute la art.2 din care face parte persoana care a incalcat legea conform art.5;
d) organelor judiciare;
e) organelor insarcinate cu constatarea si
cercetarea conflictelor de interese si al incompatibilitatilor;
f) comisiilor parlamentare;
g) mass-media;
h) organizatiilor profesionale, sindicale sau
patronale;
i) organizatiilor neguvernamentale.
CAPITOLUL IV
Protectia functionarilor publici, a personalului contractual si a altor categorii de personal
Art. 7.
(1) In fata comisiei de disciplina
sau a altor organe similare, avertizorii beneficiaza de protectie dupa cum
urmeaza:
a) avertizorii in interes public beneficiaza de
prezumtia de buna credinta, in conditiile art.4 lit.h), pana la proba
contrara;
b) la cererea avertizorului
cercetat disciplinar ca urmare a unui act de avertizare, comisiile de
disciplina sau alte organisme similare din cadrul autoritatilor publice,
institutiilor publice sau altor unitati prevazute la art.2 au obligatia de a
invita presa si un reprezentant al sindicatului sau al asociatiei
profesionale. Anuntul se face prin comunicat pe pagina de internet a
autoritatii, institutiei publice sau a unitatii bugetare cu cel putin 3 zile
lucratoare inaintea sedintei, sub sanctiunea nulitatii raportului si a
sanctiunii disciplinare aplicate.
(2) In situatia in care cel reclamat prin avertizarea in interes public este sef ierarhic, direct sau indirect, ori are atributii de control, inspectie si evaluare a avertizorului, comisia de disciplina sau alt organism similar va asigura protectia avertizorului, ascunzandu-i identitatea. Art. 8.
In cazul
avertizarilor in interes public, prevazute la art.5 lit.a) si b), se vor
aplica din oficiu prevederile art.12 alin.(2) lit.a) din Legea nr.682/2002
privind protectia martorilor.
Art. 9. (1) In litigiile de munca sau cele privitoare la raporturile de serviciu, instanta poate dispune anularea sanctiunii disciplinare sau administrative aplicate unui avertizor, daca sanctiunea a fost aplicata ca urmare a unei avertizari in interes public, facuta cu buna credinta. (2) Instanta verifica proportionalitatea sanctiunii aplicate avertizorului pentru o abatere disciplinara, prin compararea cu practica sanctionarii sau cu alte cazuri similare din cadrul aceleiasi autoritati, institutii publice sau unitati bugetare, pentru a inlatura posibilitatea sanctionarii ulterioare si indirecte a actelor de avertizare in interes public, protejate prin prezenta lege.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 10.
Prezenta
lege, in privinta protectiei avertizorilor in interes public, se completeaza
cu dispozitiile Codului muncii, precum si cu prevederile Legii nr.188/1999
privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
ulterioare.
Art. 11.
In termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, autoritatile, institutiile publice si
celelalte unitati bugetare prevazute la art.2 isi vor pune de acord
regulamentele de ordine interioara cu prevederile acesteia.
Aceasta
lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor
articolului 75 si ale articolului 76 alineatul (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Valer Dorneanu PRESEDINTELE SENATULUI Nicolae Vacaroiu Bucuresti, 14 decembrie 2004 |
Translate
BANNER
IF
IF SOMEONE IS STRONG ENOUGH TO BRING YOU DAWN, SHOW THEM THAT YOU ARE STRONG ENOUGH TO GET UP !
TIC..TAC..
LEGE 571,CORUPTIA,BAZA LEG,VOICU
ONU SI HART 1,2,3
GRUP INFR,10 DEC,CONCED NULA
2.CONC,ROI,ASAS EC,JUST
STAMO
marți, 12 aprilie 2016
LEGEA NR. 571/2004 - PROTECTIA PERSONAL SESIZ INCALCARI LEGE
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu