Sursa : Ion NEFLIU - Coordonator penale.ro
Hărtuirea morală
o formă insidioasă de violentă
Vom
începe cu un exemplu practic, o speţă foarte recentă din jurisprudenţa
franceză, care demonstrează că violenţa contra persoanei îşi găseşte la
începutul secolului XXI noi şi subtile forme de manifestare.
SPETA
: Pe 27 martie
2008, doi directori de la supermarketul Carrefour din Sallanches, Haute-Savoie
au fost condamnaţi, în primă instanţă, cu suspendare la 6 luni închisoare
pentru hărţuirea morală a unui şef de raion, respectiv pentru că unul dintre ei
mai hărţuise moral încă un salariat.
Faptele
de hărţuire morală asupra şefului de raion s-au derulat din septembrie 2001
până în mai 2002 şi au constat în diverse acte şicanatorii, cum ar fi telefoane
la domiciliu, concedii suprimate, convocări multiple, spionaj generalizat şi
grosier, "până la uşa toaletei".
În
faţa instanţei, cei acuzaţi de hărţuire morală au invocat următoarea apărare,
bazată pe lanţul presiunii psihologice ce apasă de sus în jos pe fiecare
salariat din partea marilor distribuitori: "Eu n-am făcut decât să aplic
exigenţele care mi s-au cerut. Stéphane T. [şeful de raion] a transformat în
hărţuire exigenţele profesionale, pe care nu le-a satisfăcut."
Pentru delictul imputat, pedeapsa maximă prevăzută în art.
222-33-2 C.pen.
francez este închisoarea de cel mult un an şi 15.000 euro amendă penală.
Părţile
vătămate au primit decizia de condamnare cu suspendare, la capătul atâtor ani
de proceduri judiciare, ca pe o eliberare şi s-au consolat cu ideea că s-a
dovedit cu puterea lucrului judecat că nu sunt "bolnavi închipuiţi"
(des malades imaginaires). Au declarat însă textual: "poate nu se
vede pe feţele noastre, dar psihic suntem distruşi."
Această
speţă, preluată de noi din cotidianul comunist francez1, dar reflectată în
toată presa franceză şi care s-a bucurat de atenţia Procurorului General al
Republicii Franceze, este însă definitorie pentru hărţuirea morală la locul de
muncă.
Cadrul legal în Franţa
Codul
muncii (art.L1152-1) :"Nici
un salariat nu trebuie să suporte acţiuni repetate de hărţuire morală care au
ca obiect sau ca efect o degradare a condiţiilor de muncă susceptibilă de a
aduce atingere drepturilor sale şi demnităţii sale, de a altera sănătatea sa
fizică sau mentală sau de a compromite viitorul său profesional."
Codul
penal, articolul 222-33-2,
adăugat prin legea 73 din 17 Ianuarie 2002:"Fapta de a hărţui prin acte
repetate având ca obiect sau ca efect o degradare a condiţiilor de muncă
susceptibilă de a aduce atingere drepturilor şi demnităţii sale, de a înrăutăţi
sănătatea sa fizică sau mentală sau de a compromite viitorul său profesional se
pedepseşte cu un an de închisoare şi 15.000 de euro amendă."2
Terminologie
În
primul rând sunt necesare câteva foarte scurte clarificări terminologice.Termenii
de mobbing, bullying, hărţuire morală, hărţuire psihologică,
psihoteroare, terorism psihologic, ijime (în limba japoneză)
desemnează în linii generale aceeaşi realitate în special din cadrul relaţiilor
de muncă, dar trebuie spus că atitudinile vizate se pot întâlni şi la nivelul
altor relaţii sociale, cum ar cele formate în cadrul şcolilor(în special ijime
), grădiniţelor, spitalelor etc.
Nu
intrăm pe tărâmul definiţiilor decât pentru a face loc în continuare definiţiei
propuse3 de Marie-France Hirigoyen, psihoterapeută, celebră autoare
de cărţi şi o fină cunoscătoare a fenomenului de mobbing, în cartea sa Malaise
dans le travail, 2001 :
"Hărţuirea
morală la locul de muncă se defineşte ca orice conduită abuzivă, prin gest,
cuvânt, atitudine care aduce atingere prin repetare sau caracter sistematic
demnităţii sau integrităţii fizice ori psihice a unei persoane, punând în
pericol munca ei sau degradând climatul de muncă."
CE
ESTE HARTUIREA MORALA
Preluând
parţial o clasificare4, anterior propusă şi de Marie-France
Hirigoyen, amintim şi noi unele aspecte care se înscriu în conceptul de
hărţuire morală :
Deteriorarea
intenţionată a condiţiilor de muncă, prin schimbarea funcţională sau fizică a
locului de muncă în altul inferior, contestarea repetată şi nejustificată a
muncii depuse, abuzul de control ierarhic, montarea unor salariaţi împotriva
altuia, trasarea de sarcini de lucru exorbitante în raport cu timpul,
pregătirea profesională şi mijloacele de care dispune un salariat, ştirbirea
autonomiei de lucru a victimei, împingerea acesteia către greşeli etc.
Izolarea
şi refuzul de comunicare,
atunci când direcţia refuză în mod repetat întrevederile solicitate, nu se
răspunde în mod repetat la bună ziua sau se răspunde jignitor sau peiorativ
(Bună ziua,gâsculiţă!), ignorarea prezenţei fizice sau verbale a victimei şi
adresarea exclusiv către ceilalţi, ignorarea necesităţii de a explica punctual
unui nou salariat nelămuririle pe care acesta în mod justificat le ridică etc.
Lezarea
demnităţii, prin gesturi
de dispreţ, discreditări, zvonuri, critici aduse vieţii private, insulte,
calomnii, utilizarea cuvintelor obscene, reproşuri, ameninţări (Degeaba
ai facultate, n-ai învăţat nimic, o să te dau afară!).
Toate
aceste acte sunt cu atât mai vătămătoare la locul de muncă cu cât au loc în
prezenţa mai multor persoane, când victima este expusă unei umiliri "pe
viu", iar dacă
amintim de bătrânii expuşi mobbingului imobiliar, cu atât mai mult cresc
şansele hărţuitorului moral (mobber-ului) să dobândească avantajele
urmărite cu cât victimele sunt mai vulnerabile.
Deci,
caracteristica principala a hartuirii morale consta in : exercitarea
unor acte sau fapte cu caracter repetitiv, de continuitate şi obişnuinţa
(infracţiunea de hărţuire morală este una de obicei), precum şi prezenta
elementului intenţional.
Hărţuirea
morală desemnează o gamă într-adevăr largă de conduite cum ar fi:
discreditarea, izolarea, umilirea, bârfirea, intimidarea, ameninţarea unei
persoane, deteriorarea condiţiilor de muncă, a respectului faţă de sine sau
faţă de viaţă etc. care conduc inclusiv la realitatea că un suicid din 5 în
Europa este atribuit acestui fenomen.5
În
Japonia, ijime a provocat sinucideri în rândul copiilor sau tinerilor, expuşi
la aceste practici fie de către colegii mai mari, fie de către cei care au
aceeaşi vârstă cu victimele.Ijime cuprinde inclusiv bătăi, mici şi repetate
furturi, tâlhării şi în general orice atitudini agresive comise în mod repetat
cu scopul de a izola victima într-un colectiv şi de a o tortura psihic (exempli
gratia, unui copil japonez i se sustrag la şcoală chiar şi temporar diverse recuzite
sau un obiect personal drag ori indispensabil, este ţinta ironiilor tuturor
etc. până când ajunge la un moment dat să cedeze psihic şi să se sinucidă,
nemaisuportând infernul de zi cu zi) .
Daniel Higueras vorbeşte chiar de mobbingul imobiliar6 din Barcelona, cea mai scumpă piaţă imobiliară din Spania, pentru a ilustra acele situaţii când bătrânii chiriaşi sau proprietari dar cu venituri mici sunt aruncaţi în stradă prin diverse tertipuri (de exemplu li se provoacă o defecţiune la instalaţia de apă, n-au bani să o repare, pentru că au nevoie şi de medicamente, iar hărţuitorul ajunge să-i determine să plece, să vândă ).
Orice
hărţuitor doreşte să domine victima şi să profite de starea de inferioritate în
care aceasta se află sau în care este adusă prin diferite mijloace, în scopul
obţinerii unor foloase sau avantaje sexuale (când vorbim de hărţuire
sexuală), imorale (plăcerea
de a face rău cuiva) sau/şi
materiale .
În
cadrul relaţiilor de muncă, demnitatea celui hărţuit moral, libertatea sa
psihică sunt călcate în picioare din spirit de carierism sau în
goana după profit, potrivit concepţiei că omul e un animal care trebuie să
muncească în orice condiţii. Este criticabilă s-a spus (Marie-France
Hirigoyen,op.cit.) şi utilizarea pe scară largă a noţiunii nepotrivite de
"resurse umane", care vede oamenii ca pe nişte obiecte; putem vorbi
de resurse petroliere, resurse de apă, dar nu de resurse umane, pentru că
fiecare om este unic şi are propria lui personalitate, demnitate şi intimitate,
chiar şi atunci când se află la locul de muncă. Nu putem trata un om ca
resursă, pentru că omul nu e
dator să se consume şi să cadă mort de surmenaj şi inaniţie doar pentru a
îndeplini sarcini exorbitante până la un termen-limită, aşa cum de-altfel s-a
întâmplat la o multinaţională din Bucureşti cu o tânără manager, martirizată,
sub pretextul cinic al unor recompense, pe altarul muncii oarbe.
Revenind
la interpretările jurisprudenţiale7, Tribunalul Superior de Justiţie
din Santa Cruz de Tenerife (Spania) a considerat că mobbingul, din punct de
vedere juridic, constituie un atac la demnitatea personală şi un
tratament degradant.
Alte
instanţe spaniole au decis că se încalcă prin anumite conduite de mobbing
drepturi fundamentale garantate de Constituţie sau de CEDO (art.3), cum ar fi
dreptul de a nu suferi tratamente degradante şi că victimele mobbingului sunt
îndreptăţite, potrivit legii, la reparaţii civile.
Profesorul
chilian M. Muñoz, avocat, subliniază într-un articol8, că în aceste
cazuri de hărţuire morală întreaga societate are de pierdut, căci slăbirea forţei morale a individului la
locul de muncă şi lezarea demnităţii şi onoarei sale creează un sentiment de
impunitate pentru aceste practici, care se vor transla la nivel familial.
Tot
în Chile,
la
Universitatea Tehnologică INACAP, mobbingul
constituie o preocupare serioasă pentru noii ingineri în prevenirea riscurilor
care, în cadrul unei teze de doctorat colective pe psihosociologia muncii, au
efectuat studii care să releve că fenomenul trebuie gestionat într-un fel sau
altul ca un risc la adresa securităţii şi productivităţii muncii.
Şi
acest lucru indică necesitatea recurgerii la interdisciplinaritate pentru a
înţelege toate caracteristicile şi implicaţiile fenomenului discutat. Hărţuirea
morală trebuie cercetată sub aspecte juridice, medicale, psihologice (inclusiv
victimologice), psihosociologice, de organizare a muncii etc.
Hărţuirea
morală, fiind
caracterizată prin comportamente de o infinită varietate, dată de imaginaţia practic nelimitată a
fiinţei umane, dezvoltă (e firesc) şi efecte dintre cele
mai diverse.
Migrene,
depresii, şocuri emoţionale reacţionale ce determină internări medicale,
dereglări psihosomatice, metabolism afectat ori dereglat, hipertensiune
arterială, preinfarcturi, paralizii, divorţuri, concedii medicale
sau pur şi simplu absenteism de la serviciu, fluctuaţii ale forţei de
muncă, recurgerea excesivă la tutun, alcool, droguri, utilizarea de medicamente
antidepresive, ajungându-se cum am amintit la gesturi ireparabile, concretizate
în tentative de suicid, sunt tot atâtea consecinţe ale hărţuirii morale. Dar,
după cum sublinia foarte recent autoarea Camelia Bogdan9, putem
face referire nu doar la victimele direct expuse hărţuirii morale :
"intimidarea
şi hărţuirea pot avea un impact dăunător asupra angajaţilor care nu sunt supuşi
în mod direct unui comportament necorespunzător, dar care sunt martorii lui sau
iau cunoştinţă de acesta."
Hărţuirea
morală nu se confundă cu stresul,
stresul este impersonal, sau cu condiţiile grele de muncă sau cu un conflict
direct ori cu neînţelegerile la locul de muncă. Condiţiile grele de muncă
trebuie să fie obiectiv grele, acceptate de salariat ca atare şi să se traducă
într-un venit corespunzător, iar conflictele sau neînţelegerile se pot stinge
şi reapărea, dar nu au caracter de continuitate şi intenţie de vătămare.
Desigur
că s-a remarcat (Marie-France Hirigoyen,op.cit.) că procedurile de hărţuire
morală la locul de muncă privesc salariaţii care nu se calibrează sistemului
sau cerinţelor şefului ori ale colectivului, adesea nejustificate.Hărţuirea
morală poate deveni aşadar instrumentul impunerii logicii grupului asupra
persoanei, iar formatarea sau tipizarea impusă unei persoane înseamnă de
fapt controlul ei, chiar cu preţul unor grave atingeri aduse drepturilor sale
legitime. Este ceea ce japonezii surprind perfect, cu accente
metaforice :"Cuiul care iese din rând întâlneşte ciocanul". Astfel de
exemplu, spunem noi, dacă într-un colectiv, unii salariaţi comit
acte de ilicit penal, iar un nou venit nu aderă la acestea ori chiar se opune,
va fi marginalizat şi supravegheat, batjocorit, luat în râs ori ameninţat prin
acţiuni sau inacţiuni ce se înscriu în tiparele hărţuirii morale.
S-a
subliniat şi că hărţuirea morală serveşte intereselor unor societăţi comerciale,
în caz de fuziune, restructurare sau când este pusă în practică de
cost-killeri, indivizi specializaţi în a "tăia costurile" şi a
asigura debarasarea de salariaţii "indezirabili", care sunt împinşi
să-şi dea demisia, pentru a nu li se plăti sumele compensatorii impuse de lege
în caz de demitere.
Hărţuirea
morală reprezintă, după expresia lui Marie-France Hirigoyen, o violenţă din
mici atingeri, iar o judecătoare pe dreptul muncii din Brazilia, Márcia
Novaes Guedes, autoare a unei cărţi în domeniul hărţuirii morale, Teroarea
psihologică în muncă, compară întrucâtva hărţuirea morală cu nazismul.
Profesorul Heinz Leymann, părintele conceptului actual de mobbing (1980), e la
fel de vehement: "În societăţile moderne puternic industrializate din
Occident, locul de muncă rămâne singurul câmp de bătaie unde o persoană poate
omorî pe alta fără a fi supusă riscului să compară în faţa tribunalelor".
Să
vedem însă în speţa menţionată ce consideraţii de ordin general se pot
desprinde cu privire la conduitele vizate ca fiind hărţuitoare.
Aspecte definitorii ale hărţuirii morale în
speţă,
dar şi în orice alt caz de hărţuire morală la
locul de muncă
În
primul rând : actele
de hărţuire morală au caracter repetat şi se comit pe o perioadă mai lungă de
timp (de la câteva luni la câţiva ani).
În
al doilea rând : pe
plan probator nu sunt uşor de dovedit toate elementele constitutive ale infracţiunii
de hărţuire morală, acţiunile elementului material, elementul intenţional,
legătura de cauzalitate, urmările imediate etc. Dificultăţile vin şi din
faptul că realitatea exterioară nu este aceeaşi cu cea psihică, iar cei
care comit acte de hărţuire morală posterior nu-şi recunosc faptele şi
anterior ori concomitent pot încerca să-şi mascheze adevăratele intenţii,
alternând de exemplu hărţuirea cu gesturi de încurajare, vorbe frumoase,
recompense. Martorii au evident o reţinere în a coopera, temându-se ca
şi victimele hărţuirii morale că vor suferi represalii şi chiar şi-ar putea
pierde locul de muncă. Dar dificultăţile probatorii nu echivalează cu
impunitatea făptuitorilor.
În
al treilea rând,
victimele au o atitudine nerăzbunătoare, chiar moderată, ele nu pretind
neapărat despăgubiri materiale, ci ar dori cu precădere o reparaţiune morală,
de exemplu să li se ceară scuze, să li se vorbească în continuare frumos sau
măcar pe un ton normal, să li se asigure un climat propice la locul de muncă şi
evident să nu sufere repercusiuni ca urmare a faptului că s-au plâns de
hărţuire morală. De aceea credem că o integrală punere a victimelor într-o
situaţie contrară hărţuirii morale, la cererea acestora, este de preferat unei
condamnări penale, dar de cele mai multe ori victimele hărţuirii morale primesc
bani ca formă a reparaţiilor civile, nu şi scuze. (Marie-France
Hirigoyen,op.cit.)
În
al patrulea rând,
cuantumurile scăzute de pedeapsă pentru infracţiunea de hărţuire morală şi
implicit pericolul social considerat de legiuitor nu foarte grav nu sunt de
natură să descurajeze prin ele însele practicile de hărţuire morală sau/şi
sexuală, în absenţa unor mecanisme imediate şi interne de prevenire a acestora
(ne referim la existenţa unor comisii de disciplină şi integritate morală ori a
altor mecanisme de mediere, în cadrul unităţilor sau/şi a sindicatelor care
eventual să aibă atribuţii de constatare şi sancţionare disciplinară a
hărţuirilor, iar în cazurile mai grave ce au necesitat tratament ori internare
medicală de durată, hărţuirea morală să fie considerată accident de muncă).
În
al cincilea rând, se
impune în aceste cazuri o consiliere psihologică de specialitate şi o asistenţă
medicală a victimelor, al căror cost să fie imputabil făptuitorului, celui care
a hărţuit moral o persoană.
În
al şaselea rând,
opinia publică trebuie informată asupra drepturilor celui hărţuit moral la
încetarea actelor ostile şi la reparaţiune adecvată şi că atari practici nu pot fi tolerate şi nici nu sunt
într-o Europă civilizată (a se vedea Directiva europeană-cadru 89/391).
Recomandarea Parlamentului European10,
prin Rezoluţia 2001/2339 este în acest sens, ca statele membre să
oblige întreprinderile, puterile publice şi partenerii sociali să adopte în ce
priveşte hărţuirea morală politici de prevenire eficiente, să prevadă un sistem
de schimburi de experienţă, să fie informaţi şi instruiţi salariaţii, managerii
şi medicii de întreprindere atât din sectorul privat, cât şi cel public.
În loc de concluzii
Hărţuirea
morală este un
concept foarte larg, un cuvânt acoperitor pentru multe situaţii de violenţă
psihică aflate la limita legii. Consecinţele sociale, umane ale unor
atari fapte pot fi teribile, chiar dacă faptele aparent sunt inofensive.
Credem
că valoarea socială a demnităţii umane merită o deplină protecţie în România,
inclusiv prin mijloace de drept penal; o societate cu oameni depersonalizaţi,
abuzaţi, umiliţi sau terorizaţi psihic este o societate bolnavă şi anacronică.
Hărţuirea
morală va deveni infracţiune contra integrităţii morale (art.173 alin.2) în
Spania şi se va pedepsi cu închisoare de la 6 luni la 2 ani, potrivit
Anteproiectului de modificare a Codului penal spaniol, promovat pe 18 nov. 2008
de Ministerul Justiţiei din Spania. Infracţiunea va avea ca obiect relaţiile de
muncă, dar şi relaţiile contractuale, din sectorul public, dar şi din cel
privat.
Trebuie
să mai menţionăm că în proiectul de cod penal românesc din 2008, la articolul
207 este inserată infracţiunea de hărţuire (stalking/pândire), cu referire la
urmărirea sau supravegherea repetată de către făptuitor a unei persoane, a
locuinţei acesteia, cu consecinţa provocării unei stări de temere etc. După
umila noastră părere, nu această hărţuire e cea mai des întâlnită şi merită
primordial un loc în codicele penal, dimpotrivă, asociaţiile de protecţie a
victimelor mobbingului, din Italia în Brazilia şi din Chile în Spania, care
găsesc sprijin şi interes din partea fiecărei opinii publice, demonstrează o
altă realitate cu privire la ce tipuri de hărţuire necesită prevenire şi
combatere.
The Mobbing Encyclopaedia.Heinz Leymann
Harcèlement moral.Alain Noury
Harcèlement moral.Marie- France Hirigoyen
Acoso Moral-Articulos juridicos
El Refugio-Violencia psihologica en el trabajo y en la vida cotidiana.Articulos Juridicos
Document în limba română (PDF)
Hărţuirea morală, Agenţia Europeană pentru Securitate şi Sănătate în Muncă (conţine referiri la Directiva cadru 89/391)
Surse:1.l'Humanité - Harcèlement. Deux cadres condamnés ; 2.Code pénal et de procédure pénale,Dalloz,Paris,2005; 3.Marie-France Hirigoyen-Malaise dans le travail,Syros,2001; 4.Rodrigo Cristiano Molon-Assédio moral no ambiente do trabalho e a responsabilidade civil; 5.prof.Ignacio Piñuel- El acosador es una persona poco brillante; 6.Daniel Higueras-El asedio immobiliario;7.Patricia B. Barbado-El acoso psicologico...y su tratamiento en la jurisprudencia española;8. M.Muñoz-Acoso moral y Dignidad; 9.Camelia Bogdan-Reglementarea mobbingului în legislaţia penală română, RDP 1/2008, pag.112-118;10.Costel Gîlcă - Hărţuirea morală la locul de muncă, Revista Română de Dreptul muncii, 1/2005, pag.101-106.
©Toate Drepturile Rezervate,
Ion Nefliu,
Coordonator penale.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu