3.HARTUIREA PSIHICA ( prezentata de un psiholog )
Inainte de toate
este necesar sa fac precizarea ca, materialul prezentat de mine mai jos, a fost
postat pe site-ul www.psihologiaonline.ro la o data anterioara datei intrarii
in vigoare a noului Cod Penal Roman.
Pana la aceasta
data hartuirea psihica nu era prevazuta ca infractiune, de aceea orice persoana
rau intentionata putea sa te hartuie psihic la locul de munca nestingherit,
pentru ca nu existau mijloace legale de tragere la raspundere penala a
acestuia.
Singura baza
legala in vigoare care iti permitea sa actionezi intr-un fel, daca erai hartuit
psihic la locul de munca, era Legea nr. 202/2002 pentru egalitatea de sanse pe
piata muncii intre femei si barbati, in baza careia aveai posibilitatea sa
deschizi o actiune civila la instanta, si sa soliciti daune morale. Pe latura
penala insa, nu existau instrumente legale in baza carora sa poti actiona,
intrucat in vechiul cod penal, hartuirea psihica nu exista, fiind prevazuta ca
infractiune doar hartuirea sexuala.
O data cu intrarea
in vigoare a noului Cod Penal insa, HARTUIREA PSIHICA a fost prevazuta
ca INFRACTIUNE, si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 6 luni
sau cu amenda.
Insa, pentru ca
faptuitorul sa raspunda penal este necesar sa fie depusa o plangere penala din
partea partii vatamate, in termen legal de 3 luni din ziua in care aceasta a
aflat despre savarsirea faptei. Redau mai jos textul din noul cod penal :
PITOLUL VI
Infracţiuni contra libertăţii persoanei
"CAPITOLUL VI
- Infracţiuni contra libertăţii persoanei
Art. 208 - Hărţuirea
(1) Fapta celui
care, în mod repetat, urmăreşte, fără drept sau fără un interes legitim, o
persoană ori îi supraveghează locuinţa, locul de muncă sau alte locuri
frecventate de către aceasta, cauzându-i astfel o stare de temere, se
pedepseşte cu închisoare de la 3 la 6 luni sau cu amendă.
(2) Efectuarea de
apeluri telefonice sau comunicări prin mijloace de transmitere la distanţă,
care, prin frecvenţă sau conţinut, îi cauzează o temere unei persoane, se
pedepseşte cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă, dacă fapta nu
constituie o infracţiune mai gravă.
(3) Acţiunea
penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
Sursa : http://legeaz.net/noul-cod-penal/art-208"
=//=
Sursa : www.psihologiaonline.ro
Despre hărţuirea
morală
Marcel Cremene
Sl.dr.ing., Universitatea Tehnica
din Cluj-Napoca
25.05.2009
Ce este hărţuirea morală şi de ce ne
interesează aceasta?
Hărţuirea morală este una dintre
cele mai dure manifestări de tip agresiv care pot să apară la locul de muncă.
Hărţuirea poate să apară indiferent de domeniul de activitate dar este întâlnită
mai ales în domeniile publice, cum ar fi cel al educaţiei naţionale, care ne
interesează aici în mod special.
Deoarece, cei mai în măsură să pună
în discuţie un astfel de subiect sunt experţii în domeniu, vom încerca să
comentăm aici părerea a doi psihiatri. Este vorba despre Nelson Bouchard,
cu cartea „Rezolvarea conflictelor la serviciu” (Editura
Polirom, 2006) si Patrick Légeron, cu cartea „Cum să te aperi
de stress” (Editura Trei, 2003).
Poziţia autorului este aceea de
angajat în cadrul sistemul educaţional universitar şi de martor la anumite
manifestări care se pot eventual încadra în tema articolului, poziție din care
am exprimat şi anumite opinii personale.
Cine este
hartuitorul?
Conform [N. Bouchard, „Rezolvarea
conflictelor la serviciu”, trad. Dana-Maria Cimpoi]: „Hărţuirea este un tip
de violenţă rece, perfidă, ipocrită, uneori invizibilă practic, pe care o
persoană o poate exercita asupra alteia. ... Hărţuitorul este o persoană slabă,
egocentrică, ipocrită. Dacă se simte ameninţat şi deţine puterea, vă va ataca,
iar scopul său este de a vă face să dispăreţi din instituţie. ... Ştie că
într-un interval mai lung sau mai scurt veţi solicita, până la urmă, un
concediu de odihnă sau chiar veţi demisiona. Este adesea charismatic, are mult farmec
şi îşi găseşte uşor aliaţi.
Dorinţa sa
cea mai mare este să deţină puterea.
Mijlocul folosit: înlăturarea tuturor celor care
se dovedesc a fi potenţiale ameninţări ... Hărţuitorul îşi zăpăceşte
victima în aşa măsură, că aceasta ajunge să se îndoiască de propriile trăiri şi
sentimente.”
Prin prisma abordării lui Nietsche (din „Voinţa de putere” de
exemplu) putem înţelege astfel că totul se rezumă în fond la o luptă pentru
putere (obţinerea, sporirea, păstrarea), hărţuirea fiind doar una dintre formele
posibile ale acestei lupte (în contextul relaţiilor de tip şef-subaltern).
Care sunt
motivaţiile hărţuitorului?
Din [Patrick Légeron, „Cum să te
aperi de stress”, trad. Genoveva Teleki] aflăm următoarele:
„Procesele care îl determină pe un individ să
hărţuiască o victimă sunt multiple:
a) Refuzul
atipicităţii în raport cu un grup în ceea ce priveşte modul de lucru şi mai
ales felul de a fi (ţinută, clasa socială, vârstă, orientare sexuală,
performanţă, etc.).
b) Rivalitatea,
invidia, gelozia (referitoare la diplome, viaţa privată, raporturile cu ierarhia,
etc.).
c) Teama, care îl
face pe cel care harţuieşte să elaboreze un sistem de apărare şi o strategie de
distrugere dacă se simte ameninţat.”
Aceste argumente pot explica, de
exemplu, de ce sistemul românesc tinde să elimine pe cei care au o atitudine
onestă dar critică. Nici in vechiul regim şi, prin continuitate, nici în
actuala fază prin care trece societatea noastră, critica nu a fost şi nu este
tolerată. Critica şi exprimarea onestă a opiniilor nu face parte din valorile
culturale româneşti (fiind considerată un atac la persoana cu ale cărei
interese personale interferează). Cei care critică sunt combătuţi de obicei sub
pretextul ofensei, lipsei de obiectivitate şi de relevanţă. Probabil că tocmai
din acest motiv al inacceptării, critica, atunci când este totuşi făcută, poate
atinge cote radicale şi devine astfel cu atât mai puţin de acceptat.
Cum se
derulează acţiunea de hărţuire?
Din [Patrick Légeron, „Cum să te
aperi de stress”, trad. Genoveva Teleki] aflăm următoarele: „Hărţuirea
morală se derulează în general în mai multe etape:
- Alegerea
victimei (în general nu este un grup ci o anumită persoană),
- Condiţionarea
ei (victima trebuie să devină receptivă),
- Destabilizare
ei (victima nu înţelege ce i se întâmplă: comportamentele persoanei care
hărţuieşte nu sunt logice şi, oricum, explicaţiile sale sunt iraţionale),
- Culpabilizarea
victimei (individul hărţuit începe să îşi imagineze că are o parte din
vina pentru suferinţa sa),
- Destructurarea
victimei (persoana care hărţuieşte şi-a atins obiectivul: victima a
demisionat sau s-a îmbolnăvit grav).”
Din aceaşi carte, mai aflăm că nu
există un profil psihologic standard al victimei ci situaţii de muncă care
favorizează hărţuirea morală, şi anume acolo unde stress-ul este deja mare,
unde sistemul managerial are prea puţin respect faţă de indivizi sau
acolo unde solidaritarea între salariaţi e slabă.
Mai aflăm că 70% dintre victime se
numără printre femei. De asemenea, hărţuirea afectează în mod preferenţial
persoanele atipice. Între 3 şi 10% dintre angajaţi cad victime hărţuirii
morale. Sectorul public este afectat în mod deosebit.
Cu titlul de opinie personală, afirm
că în Romania sectorul public este cu atât mai afectat de mentalităţile
vechi deoarece aici cultura organizaţională păstrează în mare măsură vechile
„valori” (de exemplu rigiditatea pe care o impun relaţiile şef-subaltern,
promovarea pe criterii de obedienţă, feudalizarea resurselor, respectul faţă de
etichetă şi nu faţă de persoană, nepotismul, impostura, etc.).
Care sunt
manifestările hărţuirii?
Din [Patrick Légeron, „Cum să te
aperi de stress”, trad. Genoveva Teleki] aflăm despre diferitele
manifestări ale hărţuirii, pe categorii. Acestea sunt enumerate mai jos:
„Afectarea
condiţiilor de lucru:
- Victimei i se retrage autonomia,
- Nu i se transmit informaţii utile în realizarea unei îndatoriri,
- I se contesta în mod sistematic toate deciziile,
- I se critică pe nedrept sau în mod exagerat munca,
- I se retrage accesul la utilităţi: telefon, fax, calculator,
- I se retrage munca ce îi revine în mod normal,
- I se dau permanent sarcini noi,
- I se atribuie în mod voluntar şi sistematic sarcini inferioare
sau superioare competenţelor sale,
- Se fac presiuni asupra ei, astfel încât să nu işi poată
valorifica drepturile (concedii, orar, prime),
- Se procedează astfel încât să nu obţină promovări,
- I se atribuie, împotriva voinţei, lucrări periculoase,
- Se aduc pagube postului său de lucru,
- I se dau, în mod deliberat, ordine imposibil de executat,
- I se atribuie sarcini incompatibile cu starea sa de sănătate,
- Nu se iau în considerare avizele medicale formulate de
specialistul în medicina muncii,
- Este împinsă să comită greşeli.
Lezări ale
demnităţii:
- Sunt utilizate cuvinte dispreţuitoare pentru a o caracteriza,
- Sunt utilizate faţă de ea gesturi de dispreţ (oftaturi, priviri
dispretuitoare, ridicarea umerilor, etc.),
- Este discreditată faţă de colegi, superiori sau subordonaţi,
- Se lansează zvonuri legate de ea,
- I se atribuie probleme psihologice (se spune ca este bolnavă
mintal),
- Se râde de handicapurile sau de fizicul ei, este imitată sau
caricaturizată,
- I se critică viaţa privată,
- Se râde de originile sau de naţionalitatea sa,
- Îi sunt atacate credinţele religioase sau convingerile politice,
- I se atribuie sarcini umilitoare,
- I se aduc injurii cu termeni obsceni sau degradanţi.
Izolare şi
refuz de a comunica:
- Victima este întreruptă continuu,
- Superiorii ierarhici sau colegii nu îi mai vorbesc,
- I se refuză orice contact, chiar şi vizual cu ceilalti,
- Este plasată departe de ceilalţi,
- I se ignora prezenţa prin adresarea exclusivă către ceilalţi,
- Li se interzice colegilor ei să îi vorbească,
- Nu mai este lăsată să vorbească cu ceilalţi,
- Conducerea îi refuză toate cererile de întrevedere.
Remarci
deplasate la locul de muncă:
- Ţinuta sa vestimentară este criticată, modul de viaţă sau
aspectul fizic pot fi luate în derâdere,
- Remarci nepoliticoase şi acţiuni ostile: sarcasm, presiuni,
ameninţări, şantaj,
- Dorinţa de destabilizare a salariatului: împiedicarea persoanei
de a se exprima,
- Criticarea sistematică a muncii sale,
- Afectarea condiţiilor de muncă: retragerea din fişa postului a
unor indatoriri care figurau anterior, suprasolicitare sau subsolicitare,
sarcini absurde sau irealizabile,
- Negarea sensului muncii realizate de către salariat,
- Distrugerea imaginii pe care persoana o are despre sine,
- Izolarea salariatului, omiterea transmiterii de informaţii,
- Negarea, luarea în râs a tuturor semnelor de suferinţă ale
salariatului.
Violenţe
verbale, fizice sau sexuale:
- Victima este ameninţată cu violenţa fizică,
- Este, chiar dacă uşor, agresata fizic, i se închide usa în nas,
este îmbrâncită,
- Se urlă la ea,
- Îi este invadată viaţa privată prin telefoane sau scrisori,
- Este urmărită pe stradă, pândită în faţa casei,
- Este hărţuită sau agresată sexual prin gesturi sau cuvinte,
- Nu se ţine cont de problemele ei de sănătate,
- Afectare a intimităţii prin insulte, ridiculizari, chiar
comentarii asupra feminităţii sau masculinităţii.”
Am redat integral această listă
pentru a da posibilitatea celor care doresc să realizeze o diagnoză a unei
eventuale situaţii de hărţuire.
Cum îţi poţi
da seama dacă eşti hărţuit?
În afara observării manifestărilor
prezentate anterior, există şi câteva întrebări cheie prezentate în [Patrick
Légeron, „Cum să te aperi de stress”, trad. Genoveva Teleki], după cum
urmează:
„1. Sunt singura persoană afectată?”
Dacă DA, este probabil să fie hărţuire, dacă NU, este vorba mai degraba de
management bazat pe stress. Managementul bazat pe stress este acea formă de
management în care se consideră că angajaţii muncesc mai bine dacă se tem, dacă
sunt tot timpul sub presiune.
„2. Care este atitudinea patronului
meu atunci când obţin rezultate bune?”. Dacă avem de-a face cu management bazat
pe stress, atunci şeful va fi mulţumit. Dacă nu este multumit, este vorba
probabil de hărţuire deoarece succesul d-voastră îl destabilizează.
„3. Ceilalţi manageri se comportă la
fel ca patronul meu cu proprii lor colaboratori?” Dacă DA, atunci este mai
probabil să fie vorba despre stilul general de lucru în întreprindere, care
este stresant.
„4. Cum se comportă patronul meu în
afara vieţii profesionale?” Dacă se comportă similar cu persoanele apropiate,
atunci aveţi de a face cu o personalitate dificilă. Daca se comportă diferit,
atunci este probabil să fie hărţuire.
În aceeaşi carte, se mai specifică
faptul că: „...hărţuirea morală se dezvoltă mai usor în cadrul unei
întreprinderi care favorizează un stil de management dur...”. Un alt aspect
important care are legatură cu managementul bazat pe stress este ceea ce P.
Légeron numeste „cultura negativului”. Conform acestei culturi, a negativului,
nu este bine să se ofere feedback pozitiv unui angajat deoarece acesta „şi-o
poate lua în cap”, ceea ce va duce la „lăsarea sa pe tânjală”. Aşa cum explică
P. Légeron, această prejudecată este total greşită! Acestă cultură a
negativului are un puternic efect stressant deoarece se pune tot timpul accent
numai pe ceea ce lipseşte, indiferent cât de substanţială ar fi partea pozitivă
(care se ignoră sistematic). Din păcate însă, numai unele culturi, cum ar fi
cea nord-americană şi câteva culturi asiatice, pun accent şi pe oferirea de
feedback pozitiv.
Ce soluţii
sugerează psihologii?
În [N. Bouchard, „Rezolvarea
conflictelor la serviciu”, trad. Dana-Maria Cimpoi] sunt indicate câteva
soluţii. Se ştie că hărţuirea are ca scop principal distrugerea
încrederii în sine a victimei, destabilizarea ei.
Astfel:
- Conştientizarea a ceea ce se întâmplă poate fi deja un pas
important spre rezolvarea problemei. Este bine să se ceară şi ajutorul unui
psiholog.
- Se recomandă demascarea publică a harţuirii. Se mai recomandă
evitarea contactului cu agresorul în lipsa unor martori (care sa nu fie
complici la agresiune).
- Trebuie căutate de asemenea şi modalităţi de depunere a unei
plangeri oficiale (Codul Muncii, demnitatea în muncă).
- Chiar şi plecarea poate fi o solutie, dacă numai astfel victima
îşi poate păstra sănătatea în stare bună.
În [Patrick Légeron, „Cum să te
aperi de stress”, trad. Genoveva Teleki] mai sunt propuse şi alte soluţii
interesante pentru combaterea stress-ului în general, soluţii care ar putea fi
utilizate ca „adjuvant” în „tratamentul” contra hărţuirii morale, aceasta având
ca mecanism de bază stress-ul.
Din păcate, legile româneşti nu ne
pot apăra eficient de astfel de manifestări. Însă, problema, ca întotdeauna, nu
este ce NU putem face ci, din contră: ce anume ne stă nouă în putere să
facem pe baza mijloacelor de care dispunem? Astfel, pe baza indiciilor din
acest material şi a cărţilor legate de această temă cititorul interesat este
invitat să caute, cu optimism şi încredere, soluţia personală care i se
potriveşte cel mai bine.
Articolul poate fi descarcat in format pdf la rubrica Articole – Psihologie sociala"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu